The folk costume is an integral part of Polish folklore. Characteristic for the region has become a showcase of every rich host. He was a source of pride, treated with due respect, sometimes passed down from generation to generation became known folk relics. It said everything about the site, its traditions and household of. It was a determinant of identity and belonging settlers to the region. Assumed only on important occasions, became a symbol of dignified and solemn ceremony. It delighted above all a riot of ornaments and designs. Beautiful embroidery, openwork lace and intricate jewelery was permitted only for the rich. This was in fact symbolize glamor, wealth but also the divinity and dignity.
My work focuses on ornamentation costumes so that they resembled dresses "founded" on the holy icons. Figures presented in a static, central, with a serious expression on his face as well as the icons. Only gestures betray emotions form. All three gestures are taken from icons and thoroughly with Marian performances. My series is a series of Polish Madonnas-ordinary women dressed in festive costumes become goddesses our Polish Mothers of God.
The series consists of three images-three Madonnas from different regions of Polish blue-region-Krakow (Cracow ornament inspired embroidery), green-region Łowicki (łowicki inspired ornament cutouts) and red-region Kurpian (Kurpie inspired ornament cut-outs called "leluje")
||
Strój ludowy
jest nieodłączną częścią polskiego folkloru. Charakterystyczny dla danego
regionu stał się wizytówką każdego bogatego gospodarza. Był powodem do dumy,
traktowany z należytym szacunkiem, czasem przekazywany z pokolenia na pokolenie
zyskał miano ludowej relikwii. Mówił wszystko o danym miejscu, o
jego tradycjach i domownikach. Był
wyznacznikiem tożsamości i przynależności osadników do danego regionu.
Zakładany tylko na ważne okazje, stał się symbolem dostojnych i uroczystych
ceremonii. Zachwycał on przede wszystkim feerią
ornamentów i wzorów. Piękne hafty, ażurowe koronki i misterne
jubilerstwo dozwolone było tylko dla najbogatszych. Miało bowiem symbolizować
przepych, bogactwo ale także boskość i godność.
Moje prace
skupiają się na ornamentyce strojów ludowych, tak aby przypominały one sukienki
„założone” na święte ikony. Postacie przedstawione w sposób statyczny,
centralny, z poważnym wyrazem twarzy tak samo jak w ikonach. Jedynie gesty
zdradzają emocje postaci. Wszystkie trzy gesty zaczerpnięte są z ikon, a
dokładnie z przedstawień maryjnych. Mój cykl to cykl Polskich Madonn- zwykłe
kobiety ubrane w odświętne stroje stają się boginiami- naszymi polskimi Matkami
Bożymi.
Seria składa
się z trzech obrazów- trzech Madonn z różnych regionów Polski niebieski- region krakowski- (ornament
inspirowany krakowskimi haftami), zielony- region łowicki ( ornament
inspirowany łowickimi wycinankami) oraz czerwony- region kurpiowski ( ornament
inspirowany kurpiowskimi wycinankami tzw. lelujami)
"Madonna Krakowska" 120x80 cm, olej wodny na płótnie, 2011
"Madonna from Cracow" 120x80cm, oil on canvas, 2011
"Madonna Kurpiowska" 120x80 cm, olej wodny na płótnie, 2011
"Madonna from Kurpie" 120x80cm, oil on canvas, 2011
"Madonna Łowicka" 120x80 cm, olej wodny na płótnie, 2011
"Madonna from Łowicz" 120x80cm, oil on canvas, 2011
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz